24 januari 2017

Texel

288 meter / 100 gram

Denna blåfärgade topsen med Texel har jag också spunnit tvåtrådig med halvlånga baköverdrag. Det var en ren njutning, ullen gled hur lätt som helst genom fingrarna. Jag har delat upp den här topsen också och spunnit ‘fraktal spinning’, det betyder väl helst att ena halvan är delad upp i mindre, tunnare längder så att färgövergångarna kommer oftare. Den andra halvdelen delade jag inte upp alls men drog den lätt ut så den blev lite tunnare och luftigare när jag skulle spinna. Säkert därför det gick så lätt också. Det blev alltså 5/1 av den här härvan.

DSC_0003

Det som är så fint med det här är att övergångarna på det färdiga garnet blir mjukare. Ena trådens färgbyten är kortare och den andra trådens är långa. Det gör att  färgerna går lite över i varandra och ger fin effekt.

Men allt det här visste jag ju och har gjort innan också, varför slutade jag med det? Så himla mycket lättare att spinna om man dragit i sär fibrern lite på förhand, ‘pre-draft’.

1 kommentar:

Ann-Sofie sa...

Åh vad vackert. Jag älskar texelull.