15 mars 2016

Kardflak blir Rovings

Måste ju se hur det blir när jag spinner… bilderna blev ju lite mörka..

ca 100 gram Flakland och 100 gram Mohair, färgad med syrafärger, röda, blå och lite svart.

 

Svart silke och rosa merinoull..

Så kardas det i maskin. Dom första tre rundorna genom trumlarna så ser det så här ut. Tre är absolut för lite för att blanda allt i hop til en enheltlig färg.

Sju rundor  och det börjar hjälpa npgot, men nu behövs dom olika lagen blandas så det inte blir så stora nyans skillnader mellan flaken.

Elva rundor och jag känner mig nöjd. Mjuk och fluffigt og jeg kan inte se några fält med bara en sorts ull eller olika färger nu som flaken ligger staplade över varandra..

Tar hela stapeln ner på gulvet och river isär den i två delar..

.. som delas på mitten, och igen delas på mitten…

Så drar jag ut delarna i ännu längre remsor, fibrerne lägger sig så gott som parallelt, inte riktigt så fint som kammat men inte långt undan. Detta är alltså inte tops (som brukar vara kammade) men rovings då dom kommer från kardade flak.

Och ja, man ska alltid köra genom ullen minst en gång mer än vad man tycker är nödvändigt, varför tog jag inte det 12.e också? Hoppas det bara är den här lilla rosa tofsen av merinoullen som sticker ut..

Allt vevande gjorde visst att kardmaskinen blev riktig överhettad? Råkade ut för ett mindre motorhaveri? Eller vad orsakar att maskindelarna ramlar av. Det ena drivhjulet gick itu, två bitar ramlade ner på bordet. Som tur var kunde jag fortfarande veva vidare och karda färdigt. Och nu är hjulet limmat med Araldit, får hoppas det håller..

Inga kommentarer: