14 februari 2016

Kardflak, försöker bli färdig med gammal ull

En stor stapel kardflak väntar på att dras ut i strimlor och spinnas. Jag har så smått börjat då, spunnit en del med långa baköverdrag och hoppas på ett luftig garn med lätt tweedlook som ska tovas lätt i tvätten.

Men huvudorsaken är nog denna gula topsen, den og flera mer eller mindre gula färgresultater efter den stora växtfärgningssommaren 2012. Jag kan ju inte bara slänga all ull men har heller inte någon lust/ behov av flera små gulfärgade nystan. Så, nu blir det detta försöket i stället..

I kardflaken har jag blandat dom fargade Shetlandull topsen men 2 hg gram blå pälsull (hela påsen) och så har jag försökt få in en god del av den marinblå merinoullen som jag fortfarande har en del kvar av, men den minskade bra. Gissar på att jag tillsammans har 3-400 gram ull i flaken nu..

Var ju tvungen att testa ut lite på en spindel. Kammade ullresterna från den lilla rullen på kardmaskinen. Den blev lite som jeansblå men själva flaken är nog mera mörkblå, gick tillslutt tom på gula tops. Nu har jag väl bara två tops kvar, får se vad det blir av dom. Men här försvann 4 vildvinsförsök, Fläderbark, Röllika, Ormbunke och Åkersnella, ingen av dom mer spännande färger och ingen av dom något som jag inte kan försöka med igen i sommar…

Men helt färdig tar tid, jag har fortfarande massor av höstull som jag också färgade..

Inga kommentarer: