27 oktober 2015

Kardflak lek igen

Bägge trådar till garnet har jag spunnit på Louet S10. Nu som jag har fått Rose i tillägg så har jag slutit fred med min gamla rock. Helt omöjlig är ju inte den heller.. Tråden frrån kardflakena fiick sällskap av en brun tråd av fransk ull, äntligen har den också nått slutet. Det börjar bli några år sen jag beställte den från Wollknolle i jan 2011 !! Otroligt att någor kan gå tomt i lagret också.

172 gram/ 500 meter (291 m/hg) tvåtrådig blandning

206 gram/ 648 meter (314 m/hg) tvåtrådig blandning

tot. 378 gram/ 1148 meter (303 m/hg)

Kardflaken innehåller det sista lilla stumpen av Shetland moorit ihop med kamrester från R.s både svarta och bruna finull. Hade sparat på det alltså, kardat några små tullar, det kunde jag inte komma ihåg. I hop med de mer blågröna små stumparna av Corriedale blandningen vi fick på spinnträffet igen så blev det riktig fint. Mera grönt än man ser på kardflaken.

En liten sortering och genomgång av ull lagret igen alltså. Och rengöring och smörjning av kardmaskin. Nu går den som en dans igen.

Inga kommentarer: