2 januari 2015

Svartfjes, NKS, Angora och Merino

Mina försök med Svartfjes ullen fortsätter. Den här gången så er den håriga ullen kardad ihop med andra ullsorter på kardemaskin. Rullade små rollags/ “puni’s” med två träpinnar. Den blå Merino ullen gav tråden en helhetlig färg och svartfjeset bidrog till styrkan. Tråden blev tunn! Mitt första ‘riktiga’ garn spunnet med turkisk slända. Bägge två sländorna faktiskt till slut. Nu är jag frälst, dom gillar jag verkligen. Det kommer bli flera försök, helt säkert. Själva blandningen på mina puni’s var däremot inte direkt lyxfibrer och det visade sig. Svartfjes har jag inte tänkt göra några flera försök med, håren sticker ut genom hela tråden.Den ullen duger verkligen inte till någonting annat än madrassfyll. Jag kom därför på att jag skulle försöka spinna en tråd av Mohair och tvinna ihop den med, den borde bli lite hårig den också och kamuflera lite av svartfjes ullen. Det gjorde den till dels men jag misstänker att dom flesta hår som sticker ut kommer från svartfjes, men det tvättade garnet känns mjuk där det hänger till tork. Och som vanligt hade jag spunnit för lite till mohairtråden så det kommer snart lite mera garn. Då ska jag försöka få Mohair ullen ännu lite tunnare..
94 gram/ 508 meter (540 m/hg) tvåtrådig blandning
Och nu är jag alltså färdig med det andra garnet. Otroligt så många meter tråd det blev av mina puni’s på den turkiska sländan.
56 gram/ 306 meter (546 m/hg) tvåtrådig blandning
Och nu har första garnet torkat. Det blev härligt fluffigt och mjukt. Liggande till höger är det andra garnet som fortfarande är otvättat.

Inga kommentarer: