31 december 2014

R.s svarta crossbreed

Kammad, lite sträv ull, som aldrig verkade ta slut nu över julen. Detta blir alltså årets sista spunna garn och jag kan i varje fall stolt konstatera att den här sista påsen blev garn ganska fort, den han ju nästan inte torka innan jag började kamma den och den så absolut inte med i ull lagrets listor. Nu är det tomt. Men känner jag mig själv rätt så blir det väl snart mera..

192 gram/ 533 meter (278 m/hg) tvåtrådig, kammad, svart crossbreed

70 gram/ 195 meter (279 m/hg), tvåtrådig, kammad, svart crossbreed

Fortsätter med ullen från påsen. Nu den svarta, den till höger i bilden. Denna tesade och kardade jag också till flak när den fortfarande var lite fuktig. En stor hög flak blev kammade och spunna. Resterna från kamningen tovade jag med svartfjes den här gången till ett sittunderlag. Alltså behöver jag inte änns falla för frestelsen att spinna dom.

Okey, det var väl inte helt sant att påsen blev tom. Jag har ju fortfarande kvar den vita spælullen, men den har ju en annan historia..

Inga kommentarer: