12 februari 2014

Pelsull / höstull blandning

Av kamresterna från den grå pelsullen lagade jag ett kardgarn. Jag kardade ihop resterna med höstull som jag tidigare har färgat med Plommonbark. Färgerna passar bra ihop, det gula gör mest att ullen bli mer ljusgrå. Kamrester är gärna fulla med nupper och det var höstullen också, jag kardade nog inte speciellt noga. Resultatet tycker jag i varje fall ser mjuk och fint ut.

125 gram/ 321 meter (237 m/hg) tvåtrådig kammad blandning av pelsull/ höstull

Garnet blev inte helt jämnt men eftersom det pluffade upp sig rejält efter en ruff tvätt så gör det inte så mycket tycker jag.

Så till slut, tvättade och torra ligger båda garnen bredvid varandra. Det kardade restgarnet ihop med det kammade garnet av pelsullen. Blev riktig nöjd så nu har jag börjat kamma lockar igen..

Höstullen hade jag färgat gul med plommonbark. Det var nog en av dom första försöken med barken.

Inga kommentarer: