1 januari 2014

Villsau

Det har tagit sin tid att karda och spinna villsau ullen som jag fick. Jag trodde nog att jag skulle bli färdig innan nyåret men nu blev det alltså första garnet ut i –14. Nu ligger härlig tretrådig ull och väntar på tvätten. Det blev nästan tre fulla spolar av ullen och den var så locklig och härlig. Jag märker på både lukt och känslan när jag spann att ullen fortfarande innehåller en god del lanolin. Det ska bli spännande att se det tvättade resultatet. Hoppas på ett fluffigt runt garn eftersom jag har spunnit det wollen med långa baköverdrag av mina kardade rolags.

177 gram /332 meter ( 187,5 m/hg) tretrådig villsau ull

90 gram/ 165,5 meter (184 m/hg) tretrådig villsau

31 gram/ 57,5 meter (186 m/hg) kedjetvinnad, tretrådig villsau

Den vackra, mjuka ullen jag fick i posten i slutet av januari i fjol. Totalt blev det 298 gram tretrådigt garn. (Har jag turen att hitta mer sån här ull så kommer ull lagret helt klart öka igen. )

Inga kommentarer: