25 januari 2014

Första garnet ut–äntligen!

(garnet innan tvätt)

Jag kan inte komma ihåg att jag någon gång har setat så länge med ullförberedelser, kammar och spinnrock men det har jag kanske? Nu känner jag mig i varje fall riktigt nöjd, första garnet är färdigt av Rambouillet fällen som jag fick i posten. Nu som jag ser det fluffiga och mjuka resultatet har jag förlåtit ullen alla mina hemska tankar medans jag satt och kammade ur all rusk som var i lockarna. Ullen har jag sorterat i flera färger och det är fortfarande några meter kvar av den här på en spole så den borde snart vara tvinnad den också.

164 gram/ 761 meter (464 m/hg) tvåtrådig Rambouillet ull

Garnet ser veldigt tunnt och fint ut på härvträ (niddy-noddy) men efter tvätt pluffar den verkligen upp sig och blev minst dubbelt så tjock. Jag borde kanske försökt haft in ännu mera snodd i singlarna men jag gillar resultatet som det är. Ett supermjuk och vackert garn om jag får säga det själv.

Jag vet faktiskt inte om fällen var smutsigare än den borde vara eller om jag borde tvättat den annorlunda men den skräpade innan tvätt, när jag plockade isär lockarna, när jag kammade, men också när jag spann. Låret blev fullt av små sandkorn och det blev också händerna. Då hade jag nog trodd att allt var ute av ullen. Men handen kändes full av sand när jag tvinnade också, till och med så jag märkte det när jag nystade upp garnet på härvträ! Men nu vid tvätt behövde jag bara tre sköljvatten innan det var rent och klart och i botten av baljan var det inte kvar någon sand så nu hoppas jag att allt rusk är borta.

(vått, nytvättad garn)

1 kommentar:

http://pastseasons.blogspot.com sa...

Många gånger så kan det där extra jobbet löna sig fast man svär och ullen betalar sig genom att bli ett fantastiskt garn. Var stolt över denna härva, den är jätte fin!