7 januari 2014

Den franska ullen

Det här är inte första gången jag spinner av den här ullen men det är länge sen sist. Jag har spunnit den med ganska mycket tvist, korta drag framöver. Tråden har jag kedjetvinnat till ett tretrådsgarn. (Garnet ligger och torkar nu efter en tuff behandling och växelvis hett/ kallt vatten)

118 gram/ 248 meter (210 m/hg) kedjetvinnad, tretrådig fransk ull

Jag anar inte vad dët är för ull, men den är sträv att ta på, har några grova grå hår kvar i topsen så det tyder på att den här ullen egentligen har täckhår också. Fibern är inte den längsta och den ser ut att vara lätt småkrusig. Men mest konstigt är kanske att ullen fäller så mycket färg, den är köpt som brun naturull, alltså som jag förstår det brun av natur, men jag misstänker den här ullen stark för att ha blivit färgad, eller i det minsta tonad, brun.

Inga kommentarer: