5 december 2013

Mer eller mindre gult..

Lådan börjar bli full igen med överhår från norsk spælsau. I helgen skulle jag se hur mycket jag har kvar av växtfärgad spelull och det var fortfarande massa ull… Men en del av påsarna var helt klart misslyckade och gult har jag nog av. Därfär kammade jag ur överhåren. Nu har jag nog till mera kabelgarn igen. Resterna från kamningen ville jag inte slänga men som vanligt så var det inte så mycket av varje färg, eller ‘inte-färg’ så jag började spinna alla kardade rullar på samma spole.

Being totally novice of natural dyeing in summer –12 I tried out some small dyes of plants I found around in my garden. Finally I got around to dehair my results from the Norwegian wool. Being so little left I spun it all in to one yarn..

Röllika, ett ljusgult misslyckat försök. En av mina första färgningar…

Achillea millefolium, Yarrow. One of my first dyes. Being impatient with my dye it gave me almost no colour. A total failure.

Åkerfräken, 2.a badet,(höger sida på spolen), fortfarande ganska mycket gulfärg på ullen. Denna ullen lät jag alltså ligga i en hemlagad kopparlösning efter färgningen. Nu tror jag inte den lösningen var stark nog (men tycker mig komma ihåg den var lite blå..) för färgen påminner mest om det första badet.

Equisetum arvense, the field horsetail or common horsetail. I tried using a copper solution as a modifier. But it still gave me the usual yellow colour

Fläderblad (vänster sida) som fick ett efterbad med ammoniak. Som många andra färgningar gav det basiska efterbadet en intens gulfärg.

Sambucus nigra, Elder leaves. I had huge expectations for this dye, hoping to get some splendid colours. But, this dye as well turned out yellow… the household ammonia modifier added a stronger yellow touch

“Husker ikke”, Kommer inte ihåg alltså, det måste var en av dom värsta färgningarna jag gjort. Det är den i mitten. Färg är det nästan inte för den ser nästan vit ut. Men jag undrar om det inte är första försöket med en lav.. en sån vanlig grå som växer på granar bland annat..

Lichen is supposed to give marvellous colours, my first attempt gave me almost nothing. I tried using common grey lichen. The second dye (beneath) weren’t much stronger even though I added some ash to my modifier.

För jag hittade den här också, 2.a färgning med Lav. Denna gång har jag lagt ner den färgade ullen i ett basiskt bad med aska och vatten efteråt..

Fläderblad, rätt fram, då är nog ullen betad med alun bara. Det är den ljusgula färgen till vänster.

Elder leaves dye with no modifier gave a pale shade of yellow…

Lite mer oren gulfärg fick jag av Brunnäva (till höger). Efterbad med ammoniak gjorde nog färgen kraftigare men inte så gul som många av bladen.

Geranium phaeum ‘Samobor’ I tried with some mixed results during the summer. Most dyes turned out yellowish. This being one of my of first failed natural dyes..

Så nu har jag i varje fall sju påsar mindre med färgad ull och en nästan full spole med kardad entrådig ull i alla möjliga gultoner…. som jag inte helt har bestämt vad jag ska göra med…

Inga kommentarer: