8 december 2013

Första försök med crepe garn

Jag försöker jobba mig genom AF’s bok. Nu är det crepe garn. Tre trådar, en med gul spel ull och två med grön och blågrön pelsull. Jag tvinnade först ihop det gula och gröna till tvåtråd och sist till tretråd med det blåagröna åt motsatt håll.

151 gram/ 270 meter (179 m/hg), tretrådig crepe garn av spælsau/ pelsull

(svårfotograferade färger…)

Jag tyckte det var svårt att finna ut tvisten, var det för mycket eller för lite.. jag borde ha lagt in ännu mera tvist när jag tvinnade tvåtråden. Dubbelt så mycket som vanligt, hur mycket är det? Mer än jag gjorde tror jag…

Jag ska spinna en tråd ‘Z’ till så kan jag göra ett nytt försök, denna gången med mera tvist..

Tvättat och bankat, lite chockbehandlat också med kallt/ kokande vatten, hänger det till tork. Nu har jag lärt mig att det går bra och att garnet ser mycket finare ut efter en sån behandling.

Pelsullen har tovat sig lite mer än spelullen tror jag, men det gör bara att det ser finare ut. Nu får jag vänta och se hur det blev när det torkat..

Fotnot

Så här ser garnet ut tvättat och torkat..

1 kommentar:

Bodil sa...

Så spennande garn og prosjekt :) Og så flittig du er med spinning.