1 december 2013

Balanserad singel

Med hjälp och fin beskrivning på/från forumet, försöker jag mig på en ny garnvariant och min singel av Karakul är färdig till slut. Idèn och hur man genomförer det hela är alltså inte min egen.Garnet känns fluffigt mjukt ut vilken egentligen förvånar mig lite för Karakul ull är inte den ull som är mjukast. Jag antar att det har med min behandling av ullen att göra. Eller misshandling borde jag nog säga.
Först spann jag en tråd medsols med långa baköverdrag. Tråden blev inte helt jämn med det mesta rättade upp sig när jag blötte garnet.
Det var mycket tvist i singeln men efter chockbehandling med växelvis kokande/ kallt vatten och bankande med tvättmedelflaskan så ‘vilade’ garnet sig lite. Tråden hade tovat sig. Faktiskt så mycket att jag blev tvungen att dra isär trådarna i härvan innan jag hängde det till tork.
När garnet var torrt tog jag härvan över till garnvindan och spann tråden en gång till, men denna gången motsols, alltså åt motsatt håll. Om jag nu inte hade misshandlat (fulled) garnet tillräckligt mycket så det hade tovat sig så hade inte ullen hållit ihop uten bara gått sönder.
36 gram/ 148 meter (410 m/hg) entrådig singel av Karakul
Över är bilden efter första spinning och tvätt, under är garnet efter andra spinning och ny tvätt. Totalt blev garnet 3 meter kortare efter min krympning/tovning, inte så mycket alltså. Det är lite mindre än 2 %, jag var rädd det skulle vara mycket mera..
Men jag tror fortfarande jag borde ha varit lite tuffare faktiskt och tvinnat det ännu mera tillbaka. Men ser fortfarande lite av den gamla snodden i garnet.
När man chockar garnet så mycket att det börjar tova sig kan man fort få skräcken att man har förstört garnet men det går fint att löst och försiktigt riva trådarna från varandra när dom är våta. Jag kände hur det gick kalla kårar efter ryggen samtidigt som jag tog ullen fårn kokande varmt till iskallt vatten. Men nu har jag lärt mig, man kan vara mycket tuffare mot ullen än jag hade trodd.

Inga kommentarer: