14 december 2013

Avocado (8)

“Avocado kärnor, Alun + lite salmiakk, ‘allt-i-ett’ efterbad med salmiakk III” har jag noterat mig på den här flätan Polwarth som jag färgat. Den här flätan var inte alls lika tovad som den förra men jag misstänker att jag har spunnit i min ‘comfort zone’ för det blev lika väl lite tjockare. Men,mjukare.. man kan ju undra vad som är bäst..

58 gram/ 163 meter (281 m/hg) tvåtrådigg Polwarth

Den här ullen färgar av sig, när jag hade setat och spunnit (i pyjamas…) någon timme såg jag ner på byxbenet. En stor färgfläck hade det blivit. Och tvättvattnet av garnet blev ganska rostfärgat det också. Tack och lov har garnet massa färg kvar efter tvätten lika väl..

Gårdagens tvättade (vänster) och dagens spunna garn (höger) har bägge ganska bra färgstyrka.. Dom flätorna som jag fortfarande har kvar på lagret är mycket blekare.

Nio spunna garn, sex flätor kvar.. 

Inga kommentarer: