25 november 2013

Tjockare än förra men mjukare

Ett nytt försök med kabelgarn. Också den här gången är det Karakul och spelull (spælsau) som jag har använt. Jag har spunnit Karakulen woolen med långa baköver drag och spelullen som var kammad har jag dragit bakåt den också så den blir en semivariant.

112 gram/ 104 meter (93 m/hg) kabeltvinnad blandning

Så mycket lösare i tvinningen än det första försöket och jag har inte chockat det lika mycket med växlande varmt och kallt vatten. Men jag har kramat det en god del lika väl och bankat lite, för karakul ullen var riktigt skitig. Ska bli kul att se hur det blir när det torkat.

Här ligger första försöket, tvättat och torkat, på toppen av dagens härva. Skillnaden i tjockhet och snodd syns riktigt bra. Utseendet till första ser bäst ut men det nya garnet är behagligare…

Inga kommentarer: