11 september 2013

Ormbunke (2)

Bad 2 från färgningen med ormbunke, denna ullen fick ett efterbad med järn. Färgen blev inte lika grön som jag hade förväntat. Garnet har jag spunnit med baköverdrag, inte ren worstead. Resultatet blev kanske inte så tunt som jag väntat mig men otroligt mjukt och fluffigt.

17 gram/ 74 meter (434 m/hg) tvåtrådig kammad helårsull

Bägge färgningarna bredvid varandra. Den här gången blev jag nog mest nöjd med första garnet som blev mera gult. Ormbunken passar nog bäst som ett gulaktigt garn..

I tried a new dye from Fern this year as well. The first dyed wool, with an alum mordant, turned out to give me a warm yellow colour to my yarn. The second dye bath gave me a more greyish colour after using an iron modifier. And for a change, I actually prefer the yellow colour this time.

Inga kommentarer: