3 september 2013

Grey Suffolk

Grey Suffolk, ull från den sista beställningen, har jag spunnit till ett tretrådsgarn. Jag blev tvungen att ta fram min gamla rock och tvinna på den för jag har ju bara tre spolar till den nya. Det tog lång tid fast kanske inte egentligen, för när jag först var van vid ullen så gick det ganska fort faktiskt. Spann med baköverdrag och bromsade garnet lite med fingrarna. Dom två sista spolarna blev mycket tunnare än den första.
96 gram/ 205,5 meter (214 m/hg), tretrådig Grey Suffolk
Garnet ser riktigt mjukt och gosigt ut. Den resterande mängden entrådig ull på dom två sista spolarna kjendjetvinnade jag också till ett tretrådsgarn, dumt med rester. Det här lilla garnnystanet blev mycket tunnare då det var på 2.a och 3.e spolen som det var kvar ull. Ett klart bevis på att jag spann snabbare och bättre när jag lärt mig ullen.
9 gram/ 22 meter (240 m/hg) kjedjetvinnad Grey Suffolk
Får vänta och se hur det ser ut när det är torrt, hoppas det puffar upp sig lite när dom kom i nästan kokande tvättvatten. Misstänker att jag får lust att beställa mera (uff, ull lagret är ju redan proppfullt…)

Inga kommentarer: