21 september 2013

Blodspindling

Dom 4 gram torkad svamp som jag fick blev två färgningar av spelull. Svampen ska ge rödfärg till ullen men hos mig blev denna orange. Antagligen hade jag för mycket ull i färgbadet. Jag gjorde ett surt och ett basiskt försök. Det här är den kammade ullen från den basiska färgningen. Jag använde amoniak  i färgbadet och försökte hålla ph8 med hjälp av en strips. Den här gången spann jag med långa baköverdrag och lät snurren gå in i ullen. Hoppas det gör att det sträva garnet lite luftigare och mjukare.

26 gram/ 46,5 meter (173, 5 m/hg) tvåtrådig kammad spelull.

Cortinarius sanguineus, Bloodred Webcap mushroom, should give a red colour to wool. My dye turned out strongly orange I think. Probably because of too much wool added. I used some household ammonia to make the dye bath more alkaline, I tried to keep it at Ph8.

Inga kommentarer: