15 augusti 2013

Pepparmynta

Pepparmyntan låg ute i en hink med vatten några veckor innan jag helt bestämde mig att jag faktiskt skulle försöka färga lite ull i sommar också. När jag först bestämt mig att jo, jag ska färga bara för att testa ut färgen, så gjorde jag det med lite ull, inte så stora mängder alltså.  Så vattnet som myntan legat i silade jag av och la ner lite ull som var förbetad med rabarberbladm och lät det stå över natten. Kallfärgad ull alltså. Färgen på ullen blev förståss gul (som vanligt). Det blev ett efterbad i amoniakvatten som gjorde gulfärgen ännu mer intens. Ullen kammade jag ut och dom små resterna som blev kvar kardade jag på fina kardor. Den kardade ullen drog jag ut i remsor innan jag spann remsorna på slända och tvinnade till tvåtråd.

7 gram/ 32,5 meter (463 m/hg) tvåtrådigt kardad helsårsull

Inga kommentarer: