15 augusti 2013

Origanum vulgare

Jag tänkte på det i fjol men då hade jag redan klippt bort det mesta så det fick bli nu i sommar i stället, Oregano färgningen alltså.Bladen och stänglarna blev liggandes ute i en hink med vatten i gott över en vecka innan jag klarade övertala mig själv att jag faktiskt ska växtfärga något i sommar också. Nu färgade jag inte stora mängder för jag har fortfarande en massa färgad ull som ligger på lager. Ullen är helårsullen från i vintras. Den färgade ullen kammades först och resterna blev kardade. Längden på fibrerna var faktiskt riktig långa, vilket överraskade mig.

11 gram/ 50,5 meter (458 m/hg), tvåtrådig kammad helårsull.

Bladen och stjälkarna värmde jag upp i samma vatten som dom låg i hinken med. Ullen förbetade jag med ett avkok av rabarberblad. När den hade blivit uppvärmd i några timmar fick den svalna i kastrullen ihop med lite järnsulfat. Den skitiga gulbruna färgen ändrade sig då till grå, lätt gröngrå kanske stämmer bättre, militärfärgad.

“...Dessutom lärer Dostan, med vissa tillsatser, färga behörigen beredt ylle vackert rödt."

Någon rödfärg klarade jag inte få fram. Ska jag försöka med en ny färgning nästa år får jag kanske försöka dra ur färgen med sprit innan jag färgar, som med Johannesörten …

1 kommentar:

Ann-Sofie sa...

Snygg färg, tycker jag och väldigt fin glans på garnet.