10 mars 2013

Päronblad (2)

 

Ännu en av mina växtfärgningar med päronblad. Denna färgen får väl också kallas Chartreuse, för när jag sitter och spinner av ullen så uppfattar mitt öga färgen som grön. Men i fullt dagsljus ser den mera beige ut. Den här gången också kammade jag först ur håren ur spelullen och kardade sen resten till rolags. Det verkar som en bra metod när man ska spinna av dom lite kortare kardade restena, mest underull ju, som blir kvar.

Kardad ‘de-haired’ spelull;

65 gram/ 147,5 meter (227 m/hg), tvåtrådig spelull

More natural dyes from Pear Tree leaves. Chartreuse is what I would like to call this colour since it changes it’s appearance depending on the light. As I sat and spun my yarn I thought the colour to be greenish but in full daylight it appears more yellowish. Well, I ended up with two yarns again as I combed the thicker hairs and carded the rest into a softer yarn.

Kammad;

41 gram/ 120,5 meter (294 m/hg), tvåtrådig spelull

So far I have spun two different colours of yarn dyed with pear tree leaves.

Så här långt har jag två färger klara från päronbladsfärgningen. Så då har jag i varje fall minst fem kvar..

1 kommentar:

Hilde sa...

Nydelige grønnfarger!!