1 mars 2013

Körsbärsblad ( 2 )

De-haired, alltså ta bort håret från ullen, nu har jag försökt det också. Spelull har ju väldigt långa, grova hårstrån. Jag drog ut dom grövsta jag såg och kammade dom innan jag kardade resten. Tidigare har jag ju kammat genom hela ull locken och då blir ju också en del av de mjuka, goda underhåren med. Dessutom skulle mina små fågelbon med kammad ‘hår’ ull spinnas för sig själv, inte användas som den ena av två trådar i tvinningen.

Yet another try with Cherry leaves. The dye bath I made ‘all-in-one’ with alum my note says. This time the yarn turned out greenish…

Först ut är kardegarnet;

53 gram/ 110 meter (207 m/ hg) tvåtrådig spelull ‘de-haired’, kardad spelull

 

Och här är kamgarnet;

23 gram/ 57 meter ( 248 m/hg) tvåtrådig kammad spelull

Så har jag spunnit två av alla färgningar med körsbärsblad, nu väntar … gul…

1 kommentar:

Hilde sa...

Skikkelig fine farger begge to, og de står fint til hverandre. Den grønne var lekker, og så kraftig.
Nydelig garn også.
Nå er jeg spent på neste farging :)

Takk også for kommentar på granfargingen min :) Jeg vet ikke om gran og furu farger likt, men det ville jeg vel tro? Kobbersulfaten har jeg i kjelen sammen med garnet, så det ligger i under hele trekketiden (brukte 5-6g til 150g garn). Jeg er også skeptisk til kobberet fordi det er giftig, men har dristet meg til å bruke det noen ganger. Jeg foretrekker egentlig å farge helt uten andre kjemikalier enn beisemiddel, selv om fargespekteret da blir litt mindre.

Ha en riktig god helg, Mia :)