19 februari 2013

Så var det den fjärde Johannesörten..

Jag har inte noterat mig något speciellt på lappen som jag lagt ner i den her ullpåsen så jag tror att denna ullen är ‘neutral’, alltså inget efterbehandling. Den fjärde färgningen med Johannesört alltså, av stjälkar och blad.

65 gram/ 162 meter ( 249 m/hg), tvåtrådig spelull

(Det här garnet är har också en tråd med kammad worsted och en tråd kardad med resterna.)

My fourth dye bath from St John’s wort. Now I thought I had spun all the wool I dyed last Summer with Hypericum perforatum, but as it turned out when I took a better look thru all my small bags there are still a few to go, not so exciting colours but still. As for now they will have to wait for better times before I’ll spin them, the wools, into any yarn. They will remain in storage since I still have so many others I like to spin first..

(The one at the back is the fourth, the one from today )

Längst bak är garnet som jag spunnit idag. Det blev alltså fyra olika valörer av Johannesörten. Men så upptäckte jag när jag rotade runt i mina lådor fulla med småpåsar som all färgad ull ligger i att jag fortfarande har en del kvar. Men just nu har jag lust att spinna något annat spännande som jag också hittade så dom får vänta i ull lagret  ett tag till..

Inga kommentarer: