24 februari 2013

Avocadokärnorna, fortsättningen..

Fyra färgningar blev det innan jag slutade med kärnorna och slog ut resten. Så stora skillnader i färg tycktes jag inte få och jag är lite rädd för att blanda salmiakk (amoniak) och järn, annars hade det varit kul att se vilken färg det hade blivit.

1. Avocadokärnor med lite ättika

2. Avocadokärnor med lite salmiakk

3. Avocadokärnor med lite salmiakk, bad 2, ullen är hälften av ullen från färgbad 1 (alltså det sura )

3. Avocadokärnor med lite salmiakk, bad 3,  som sedan fått ligga och dra i ett efterbad med salmiakk i

På toppen ligger mitt spunna garn från förra färsoket, man ser klart att ullen med lite salmiakk är mera rosa. Det första är ju inte heller helt vitt så lite färg har det fått. Nu ligger lite Polwarth i färgbad från avocadoskinn. Ska väl inte påstå att jag klarade få någon annan färg på det heller sån som det ser ut nu, men det är tur jag har 1 kg ull jag kan ta av.. Jag har nog tänkt laga ett bad i järngrytan till slut också, men utan salmiakk..

1 kommentar:

Hilde sa...

Nydelige duse rosafarger :)