21 februari 2013

Avocadofärgning försök 2

10 avocadokärnor har fått stått i den här glasburken nu i över en vecka. Den här gången är det vatten med lite ättika, inte alls den tredjedelen som jag hade med salmiakken. Egentligen har den stått längre för helt sedan sista försöket har jag hackat och fyllt upp med kärnor vart efter dom har kommit.

Onsdag; Kärnorna fick ett raskt uppkok innan jag hade det över i en större kastrull med vatten/alum. Ullen hade jag ner direkt, värmde den i några timmar och lät den kyla av sig över natten. Idag, torsdag, värmde jag upp ullen igen i en timme och sköljde upp den.

Innan jag sköljde och tvättade ullen såg den ut som den hade fått en del färg. Men som vanligt blödde färgen ut med allt Milovatten. Kvar satt jag med en lortig beigeton som jag kanske inte är helt nöjd med. Misstänkligt lik det förra försöket faktiskt, bara det att den här gången var färgbadet lite surt (med lite ättika..) och resultatet kanske lite mera åt det gula hållet.

Kärnorna jag färgade med hade jag silat av och haft tillbaka i den lilla kastrullen igen. Med ca 1 liter vatten och en kapsyl salmiakk (klarade inte hålla fingrarna undan den här gången heller..). Det vattnet hade fått en mörkröd färg så nu silade jag det över i den stora kastrullen, ner i resterna av det första färgbadet. Jag hade ner lite ny alum och ny ull. Denna kastrullen har fått stått och sjudit några timmar i kväll och nu när jag tog upp garnet fick jag en överraskelse!

I kväll hade ullen verkligen fått färg. Visst blödde det lite när jag sköljde upp det här också men det blev ofantligt mycket mer färg kvar. Jag behöver väl kanske inte skriva att kärnorna hade fått en ny liter vatten över sig med en kapsyl salmiakk när jag silade den här gången också? Nu ligger hälften av den först färgade ullen och drar sig i det ljumma färgbadet. Uppvärmningen får vänta tills i morgon kväll.

… fortsättning följer…

1 kommentar:

Hilde sa...

Så morsomt, nydelig rødlig farge :) Skal bli spennende å se neste resultat også.