1 januari 2013

Färga med brunnäva -

Brunnäva har jag en del av i min trädgård och efter blommat färdigt var det en massa blad kvar. Dom plockade jag av och gjorde ett färgbad av i somras. Här är resultatet..
Efter all kardning av ihop tovade ull lockar var det en befrielse att få sätta sig ner och spinna lite av vanliga tops idag.. Och det kändes verkligen underbart mjukt. Det blev ju en del färgade såna i sommar också när jag gick tom för ull en vecka eller så..
Brunnäva, till vänster med vattenbad  med ättika efter färgning och till höger med salmiakk bad(amoniak) efter färgning.
23 gram/ 74 meter (321 m/ hg), tvåtrådigt. Undrar om jag inte använde vit Shetland till detta garnet när jag färgade..
23 gram/ 86,5 meter (375,5 m/hg) tvåtrådig, här är jag lika osäker, möjligt det är den vita Corriedale ..
156,5 meter/ 38 gram (412 m/hg), tvåtrådig, lätt grå australiensk merino ull
Bara sån för att bevisa för mig själv, det går an att spinna tunnt på den nya spinrocken också, det kommer helt an på ullen..
Jag försökte att fotografera ullen ute tidigare idag, då var jag inte färdig med sista härvan, men färgerna blev inte bra ute heller…. tänk att det ska vara så svårt!
Så detta var Brunnnäva, Geranium phaeum. Tror inte det ligger mer ull kvar från samma planta men man vet ju aldrig…

Inga kommentarer: