20 juli 2012

Åkersnella och Steins lilla rosa blommor..

DSC_0258
86 gr/273,5 meter ( 318 m/hg) tvåtrådig spelull, färgad med åkersnella (kjerringrokk). Detta är den andra härvan så tillsammans blev det 143 gram/ 484 meter. Alltså en god start på en tröja eller kofta..
Men jag blir nog tvungen att kalla det för effektgarn, det är verkglien inte helt jämnt spunnet och fullt av ‘pluppar’. Den färgade ullen har nog tovat seg lite för mycket för mig och jag blir så snål när jag har så lite ull att jag inte ville ta bort dom, här skulle all ull användas.
10 gr/ 14,5 meter (261 m/hg), tvåtrådig kardat höstull,  färgad med Steins rosa planta. Jag anar inte vad den kan heta, får återkomma när jag hittar namnet..
Hade spelullen tovat sig så var nästan höstullen ännu värre. Fibrerna var korta och både svårkardade och svårspunna. Det syns på resultatet, kallar väl det här också för effektgarn..
Gult är inte bara gult, det finns många nyanser. Nu har jag alltså två..

Inga kommentarer: