23 november 2014

Crepe garn: Svartfjes, NKS, spelull och Merino

Ännu en lek med kardflak, eller rättare sagt med flera kardflak. Började med flaken jag kardat ihop svartfjes och svart NKS. Dom två flaken rev jag mitt itu och blandade med rester från både vit och brun NKS. Så rev jag dessa mitt itu och matade in merinoullen. En färg av gången, delade flak och matade in mera färg. Rosa, lila, ljusblå, måorkblå, sjögrön, vinröd och den orangegula som var kvar. Tillslut hade jag åtta färgrika kardflak som jag rullade ihop till en enda stor batt på ca 150 gram. Ca hälften av den ullen är i det här crepe garnet. Jag försökte verkligen spinna tjock men det blev ett sånt “thick’n thin” garn av det. Tvinnade första rundan med spelullen som fortfarande inte är slut och så tillbaka igen med svart NKS, resultatet gillar jag verkligen. Nästa garn ska jag bara ändra lite på, vid första tvinning måste jag satsa på mera spiralformad tvinning, hoppas jag får det till.

124 gram/ 123 meter (99 m/hg) tretrådig Crepe garn.

“Batt’en”

Inga kommentarer: