26 mars 2014

Morellbark, Körsbärsbark och grå lav

Tre av mina växtfärgade spelullsförsök har fått varit träningspass på dom nya snabbspolarna som jag ännu inte är helt bekväm med märker jag. Lika bra att köra in dom med något som inte gör så mycket om det blir tjockare än tänkt. Alla tre är bottenull, överhåren har jag kammat för sig och spinner senare. Dom här har jag kardat först. Men jag kan bara konstatera att jag är långt undan dom resultat jag har önskat mig.
14 gram/ 37 meter ( 264 m/hg) tvåtrådig kardad spelull. Färgad med Morellbark, lätt champagne blev ullen. (Glömda ta bild av bara garnet förståss..)
Den här är färgad med Körsbärsbark. Gul som vanligt…
21 gram/ 56,5 meter (270 m/hg) tvåtrådig kardad spelull
Så är det den grå laven som växte på Vibekes gran. Ullen som helt förlorade sin mjukhet efter färgingen och blev sträv och livlös. Synd, fär färgen är härligt orange och kopparaktig.
27 gram/ 66,5 meter ( 247 m/hg), tvåtrådig kardad spelull

1 kommentar:

http://pastseasons.blogspot.com sa...

Håller med urläcker färg. Har du färgat på det traditionella viset, kokat barken 1 timma och garnet sen en timma (sjudit)?

Gran innehåller mycket kådämnen och garvämnen. Kanske kan man koka ur barken under kortare tid, säg 30 min? För att undvika att garnet blir hårt? Och sen så låter man garnet sjuda ca 20-30 minuter bara i badet och ligga över natten?

Blir hemskt sugen på att pröva, har du någon aning om vad för sorts gran det var?